De website als online visitekaartje: 4 tips

Een website is dé kans om je te presenteren op het World Wide Web. Een online visitekaartje. En de bezoeker van de website heeft zo zijn verwachtingen. Maar hoe zorg je ervoor dat die bezoeker op zijn wenken wordt bediend? Wat kan helpen is om de website te zien als een online bedrijfspand. Een mooie locatie aan de digitale snelweg, waar je jouw online gasten verwelkomt. En dan is het wel zo prettig dat dit bedrijfspand representatief

is. Met deze tips kom je digitaal goed voor de dag!

Niet geïnteresseerd in tips en trucs, maar wél in advies of ondersteuning? Lees dan niet verder maar neem gewoon even contact op.

Tip 1: ‘Neem’ een website

Een open deur? Misschien. Maar er zijn nog steeds bedrijven die denken dat ze geen website nodig hebben. Oké, soms is een website niet noodzakelijk om te kunnen verkopen. Toch wordt van elk bedrijf tegenwoordig verwacht dat hij een website heeft. Heb je weinig middelen? Houd het dan simpel. Maar zorg in ieder geval dat er een site staat.

En nee, de website zelf levert misschien geen nieuwe klanten op. Maar draai het eens om. Iemand die je op een andere manier hebt ontmoet, wil jou ook vast online even checken. En dan zou het toch jammer zijn als hij de digitale weg naar je bedrijf niet kan vinden.

Tip 2: Maak het persoonlijk

De concurrentie op het web is groot en daarom is het belangrijk om onderscheidend te zijn. Een persoonlijke aanpak geeft je daarbij een voorsprong. Want bedenk eens welke website jou zelf het meeste zou aanspreken. De site zonder adresgegevens, met standaard teksten en een mobiel nummer voor contact? Of kies je dan toch liever voor een transparante en persoonlijke site?

Zorg dus voor een eigen sausje, zorg dat je pand ‘goed in de verf zit’. Dat begint met de huisstijl, een herkenbaar logo en het gebruik van de eigen huisstijlkleuren. En beschrijf bijvoorbeeld een leuke anekdote over de beginperiode van het bedrijf. Werk je met een fijn team? Laat de mensen zien, noem de namen, maak het persoonlijk.

Tip 3: Korte zinnen en makkelijke woorden

Bedenk dat internet een ‘snel medium’ is. Bezoekers scannen websites razendsnel en haken net zo snel af als de inhoud niet bevalt. Belangrijk is dus om de content overzichtelijk te houden. Het zou immers jammer zijn als de bezoeker onderweg verdwaalt. Je houdt de tekst overzichtelijk door korte zinnen te gebruiken. Alom wordt 12 woorden per zin aangehouden. Neem dit vooral niet te letterlijk, maar het is een goede richtlijn. Gebruik ook alinea’s en tussenkoppen om zo de tekst structureren.

Verder is het gebruik van moeilijke woorden en vakjargon een veel voorkomende valkuil. Vaak wordt verwacht dat men hiermee deskundig overkomt. In werkelijkheid vertraagt dit de leessnelheid van de bezoeker. En dat betekent simpelweg dat de boodschap minder goed overkomt.

Tip 4: Correct en up-to-date

Een ander misverstand is dat een taalfout hier en daar niet erg is. Nu beheerst inderdaad niet iedereen de Nederlandse taal even goed. En een foutje maken is trouwens ook nog eens heel menselijk. Maar er zijn ook genoeg bezoekers, die wél oog hebben voor detail. En het laten nakijken van de teksten is een kleine moeite. Doe dat dan wel door iemand met een goed gevoel voor taal én een kritische blik. Liever eerlijk dan aardig commentaar.

Wil je een open dag op je site vermelden? Of een leuk stukje over de nieuwe collectie? Goed bezig! Want een website met nieuwe en actuele content heeft meerwaarde. Maar vergeet niet om berichten, die niet meer actueel zijn, te verwijderen. Met oude informatie sla je de plank mis.

Websiteoptimalisatie

Er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen over websites. En dan vooral over het optimaliseren ervan. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van zoekwoorden, headers, tags en interne en externe links. Daarover een andere keer meer. Houd deze website dus in de gaten!

Hulp nodig met webteksten?

Advies nodig? Of ga je liever niet zelf aan de slag? Screentekst kan je helpen met webbeheer en het schrijven van pakkende en doeltreffende webteksten. Van basisteksten voor een eenvoudige website tot seo-teksten met de juiste zoekwoorden. Door het uitgebreide netwerk van designers en bouwers kan het proces van A tot Z worden verzorgd. Met één aanspreekpunt. Meer weten? Neem gerust contact op voor meer informatie.